January 1, 2012

Isu pakai tudung atau tidak.

Perempuan yang pakai tudung tak semestinya orang tu baik dan perempuan tak pakai tudung tak semestinya orang tu jahat. 
Well, ramai kot yang cuba memperbahaskan isu ni. Sedia maklum, aku memang suka berbahas. Dan yang paling penting, sesiapa sahaja, atau apa sahaja topic yang aku bahaskan, aku adalah pemenangnya :D

Dan topic panas hari ini adalah isu pakai tudung vs tak pakai tudung.

Sebelum apa-apa, dah tentu-tentu perempuan yang tak pakai tudung tersebut tu adalah salah ! Islam memang menuntut agar menutup aurat. Hukumnya haram kalau tak pakai tudung. Okay,tanak sentuh pasal soal hukum, sebab aku bukannya ustaz atau sufi. Ilmu agama masih tak cukup untuk membahaskan soal hukum agama.

Ramai yang tidak berpuas-hati statement macam tu dikeluarkan espesially dekat pesbuk laa. Comfirm ade kak temah, mak jah yang komen tak puas hati. Katanya, diorang ada hak mempertikaikan, sebab diorang pakai tudung. Diorang taknak dilabel sebagai orang jahat. Dan bila ada kaum adam (aku laa tu) menyampuk, disuruhnya diam sebab tak ada kena mengena dan tak tau hati dan perasaan mereka.

Deyy macha, benda ni universal kot. Tak kira usia mahupun jantina. Adik aku darjah 1 pun boleh jawab. Nak senang, nak kasi korang boleh terima apa yang aku cuba sampaikan, biar aku menyamar jadi perempuan harini. Korang diam-diam,.jangan bagitau orang lain yang tulis ni lelaki.

Okay,.intro panjang, tapi isi sikit pun akak tak masuk lagi. Pada akak laa kan, memang tak semua perempuan yang pakai tudung ni baik dan tak semua perempuan yang tak pakai tudung tu jahat. Pada perempuan yang pakai tudung, tapi menggelabah bila orang cakap camtu apasal ? Yang makan cili je rasa cili tu pedas atau tak.
Semua orang tau atau pernah nampak sendiri, perempuan yang pakai tudung, tapi kerja dia mengumpat sana-sini, buat fitnah, and ade jugak kot video lucah perempuan yang pakai tudung. Alamak kantoi. Then, ada jugak perempuan yang tak pakai tudung, tapi cukup solat 5 waktunya, suka tolong orang, jaga tutur kata dan akhlaknya.

Contoh senang, kalau korang beli durian, gred D24, bau dia mengancam, korang tengok jee dah terliur dah. Meleleh air liur tu macam yo-yo (kata Abon). Tapi bila korang dah kopek durian tu,.dalamnya ada banyak ulat. Result lari daripada expectation. Apa yang korang rasa masa tu ? Nak mengamuk tak ? Atau rasa menyesal kopek durian tu, kalau tau baik jual balik dekat orang. Betul tak ? Situasi dia sama laa dekat sini. Itulah yang akak cuba sampaikan kat korang, tapi ramai antara korang yang melencong sampai Jakarta tengah dah.

Pada semua orang yang pakai tudung, tahniah sebab berjaya mengikut tuntutan ALLAH. Tapi, dengan cuma memakai tudung sahaja tak dapat dikategorikan sebagai baik, & belum terjamin syurga. Jadi,teruskan meninggalkan larangan-Nya. Pakai tudung biar elok perangainya. Pada yang tak pakai tudung, korang sendiri tau pakai tudung tu haram. Aku tegur atau nasihatkan korang supaya pakai tudung. Tapi aku takde hak nak paksa korang pakai tudung. Dosa kita lain-lain, kubur kita lain-lain, dan kita akan dihisap lain-lain.
Ada yang pakai tudung memang baik.
Ada yang pakai tudung tapi jahat.
Ada yang tak pakai tudung memang jahat.
Ada yang tak pakai tudung tapi baik.


Btw, akak extra's for u all