September 30, 2012

Mengapa terus kau diam?

Langkah pertama kau membaca puisi ini,
kesatkanlah air mata dipipi.

Aku bukan pendekar yang bijak mengatur langkah merancang strategi,
aku hanya manusia yang melangkah ikut gerak hati,
mungkin kaca hatimu kerap aku calarkan
tetapi percayalah bukan itu yang aku mahukan.

Mungkin datang petir dan ribut,
taufan datang bertambah kusut,
tetapi badai pasti akan surut,
setiapnya akan aku sambut,
untuk kamu, tak akan aku takut.

Usah kau patah dan layu,
siang garing malam membeku,
akan hadir sinar dan bayu,
pasak diriku teguh untukmu,
ini sumpah aku padamu.

Jika kau mahu bintang di awan,
akan aku petikkan,
agar bisa kau timangkan,
jika pintamu adalah bulan terang,
aku mampu terbang sekarang,
agar dapat kau mendodoi sayang.

Aku cuma pinta satu perkara,
minta dijenguk jasad ini,
minta dilihat wajah ini,
minta direnung mata ini,
minta dijengah tanpai benci,
minta diselami hatiku ini,
minta diintai sekali lagi,
jangan biarkan aku sendiri.

Apa yang tersorok dalam angkasa jiwa ku telah aku keluarkan,
aku pejam mata harap semua akan aman.
Tentang soalan yang kerap ku tanyakan,
benar, aku masih menanti sebuah jawapan.